Pakkomielteeni seurustelu- tai edes säännöllisen tapailuseuran löytämiseen on saavuttanut kestämättömät mittasuhteet. Lähes 40 torjutuksi tulemista kasvotusten ja satoja torjumisia viesteitse ilman ainuttakaan onnistumista on herättänyt minussa melkoisen vihan kaikkia kohtaan, mikä ilmenee jo satunnaisena rintakipuna ja jatkuvina uniongelmina. Deittiviestien lähettelystä ja neljän eri seuranhakukanavan aktiivisesta käytöstä on viimeisen puolen vuoden aikana tullut ylivoimaisesti merkittävin vapaa-ajan aktiviteettini. Kroonisen ihmissuhteettomuuden aiheuttama paha oloni ja paniikkini lähentelee jo hysteriaa, kun valvon epätoivoisena pitkälle aamuun itku kurkussa ja kun ajaudun neutraalista tai jopa hieman hyvästä olosta raivon partaalle muutamassa sekunnissa jonkun ihmissuhteisiin liittyvän kuvitteellisen keskustelun tai muiston vilahtaessa mielessäni.

Olen puhunut ongelmistani perheelleni ja kahdelle hyvälle ystävälleni, mikä pitää pahinta murhanhimoa hyvin kurissa. Toinen ystävistäni nosti esiin "ongelman", josta olen ollut tietoinen, mutta jota olen ylenkatsonut ajatellen sen olevan itsestäänselvyys, johon ei tarvitse laittaa ylimääräistä ajatusta tai vaivaa. Hän sanoi ihmisten yleensä kohtaavan toisia yhteisten harrastusten ja mielenkiinnon kohteiden kautta, mutta hän ei osannut sanoa mistä minä edes pidän, vaikka on paras kaverini. Harrastusteni ja mielenkiinnon kohteideni määrä on aina ollut hyvin rajoittunut. Kaverien ja sosiaalisten suhteiden puuttuminen lapsena ja nuorena juurrutti minut huoneeseeni ja turrutti mieleni niin että tyydyin lopulta hyvin vähään: tietokonepelit, internet ja yksinäinen lenkkeily olivat harrastukseni. Tämä painolasti on seurannut minua tähän päivään asti: vaikka olen nykyään todella aktiivinen vanhaan minääni verrattuna ja teen runsaasti erilaisia asioita, en vieläkään aktiivisesti harrasta juuri mitään muuta kuin töiden jälkeistä salitreeniä, croquis:ta ja tietokoneella pelailua ja piirtämistä.

Tästä päästäänkin tämän arkittelin pääaiheeseen! Aion listata harrastuksiani ja asioita joista pidän sekä asioita joita haluan kokeilla tai harrastaa. Osa listatuista jutuista on merkittäviä, oikeita harrastuksia ja osa ikään kuin arjen pieniä asioita, joista pidän.

Harrastukseni ja asioita joista pidän:


Pelit

Itsestäänselvyys. Olen pitänyt peleistä siitä lähtien kun setäni toi perheeseemme ensimmäisen tietokoneemme. En ole erityisen aktiivinen pelaaja, tarkoittaen sitä että pelimakuni on melko rajoittunut. Pidän eniten strategiasta ja resurssienhallintapeleistä. Olen myös hyvin kilpailuhenkinen ja pelasin teininä todella aktiivisesti Warcraft 3 TFT ja Heroes of Newerth- moninpelejä. Lopetin kilpailullisten pelien pelaamisen aloittaessani AMK- opinnot, mutta uskon pitäväni niistä edelleen jos vain aloittaisin sellaisen uudestaan.


Piirtäminen/Maalaaminen

Piirsin lapsena todella aktiivisesti, mutta kuten valtaosalla, tämä harrastus kuoli ala-asteen lopussa. Kävin monilla kuvaamataidon tunneilla kouluissa, mutta en harrastanut taiteilua vapaa-ajallani. Tämä harrastus heräsi uudelleen, kun päätin ryhtyä graafikoksi, mutta taiteilumotivaationi on viime vuosina ollut pahassa kriisissä elämäni muiden osa-alueiden viedessä niin paljon huomiotani ja aikaani. Varsinkin digitaalinen piirtäminen ja maalaaminen on silti yksi minua määrittelevistä asioista.


Eläimet

Eläimet ja ötökät ovat aina kiehtoneet minua. Lapsuuteni kesien parasta ajanvietettä oli ötököiden etsiminen niityiltä ja hylätyiltä tonteilta kiviä ympäri pyöritellen ja parhaat löydökset purkkiin napaten. Kesämökille pääsy oli minulle aina jättipotti, koska mökkimme sijaitsi keskellä korpea ja tontilla oli usein sisiliskoja, joita pyydystin myös onnistuneesti (en koskaan napannut hännästä ja yksikään ei sitä koskaan pudottanut!). Minulla oli teininä myös lukuisia pieneläimiä lemmikkeinä ja niiden hyvinvointi yhdessä peliharrastuksen kanssa määritteli teinivuoteni. Pidän vieläkin eläimistä varmaan enemmän kuin ihmisistä. Pysähdyn helposti tuijottamaan mitä tahansa lintua tai muurahaista eksoottisempaa eläjää ja vitsailen välillä kavereilleni että Italianmatkani paras valokuva oli muurinkolosta kurkkaava sisilisko. Ei mikään otos suurista juhlistamme, paikallisista kulttuurinähtävyyksistä tai maailmanluokan ravintolareissustamme.


Musiikki

En ole koskaan fanittanut mitään tiettyä genreä tai bändiä ja olen kuullut todella vähän erilaisia kappaleita, mikä tekee musiikista itselleni vähän kiusallisen harrastuksen, koska en voi kuvailla sitä muille helposti. En myöskään kuuntele musiikkia edes päivittäin tai etsi aktiivisesti uutta musaa. Löydän uusia hyviä kappaleita joko harvoin tuurilla, tai sitten pelien ja leffojen kautta. Eri soundtrackit ovatkin ylivoimaisia suosikkejani ja vuosien, vuosien ajan suosikkikappaleitani olivat erilaiset mahtipontiset ja eeppiset, voimaannuttavat kappaleet, joita tarvitsin tuntiessani itseni niin turhaksi ja merkityksettömäksi nuorempana. Kuuntelen yleensä samoja kappaleita jotka olen kuullut jo kymmeniä tai jopa satoja kertoja. "Oikeista" bändeistä suosikkejani ovat Sabaton, Nightwish ja Sonata A.


Koriste-esineet / Patsaat

Tämä tarkoittaa ensisijaisesti kalliita leluja, joita ei ole tarkoitettu leikkimiseen ja joihin lapsilla ei ole varaa! :D Tämä on melko uusi harrastus ja kokelmani on vielä suht vaatimaton.


Julkisilla matkustaminen

Minusta on aina ollut rentouttavaa vain seurata ohi kiitäviä maisemia bussissa tai junassa. On mukava tunne, kun tietää olevansa matkalla jonnekin ja pääsevänsä varmasti perille voiden samalla vain katsella maisemia.


Tilannekomiikka

Tämä vaatii toimiakseen hyvien kaverien tai muutoin samalla aaltopituudella olevaa seuraa, mutta jotkut onnellisimmista hetkistäni ovat olleet spontaania vitsailua ja nälvimistä työkaverien kanssa toimistolla.


Youtube

Katselen paljon youtubea syödessäni ja olen sen suhteen kuin jalkapalloa tai lätkää seuraava penkkiurheilija: katson aina samoja "esiintyjiä", joista on tullut minulle kuin hyviä ystäviä ja joilta olen jopa omaksunut tiettyjä käyttäytymismalleja ja sutkauksia. Nämä videot ovat aina "Let's play"- videoita, joissa tutut kaverit pelaavat joko itselleni tuttua peliä (penkkiurheilua), tai jotain kauhupeliä, jotka kiehtovat minua, mutta joita en uskalla itse pelata.


Perjantai-iltojen mässyt

Tämä kombottaa hyvin Youtuben kanssa! Vaikka olen viime aikoina ollut niin turhautunut ja vihainen elämästäni että on ollut vaikea nauttia vapaa-ajasta, säkkituoliin rojahtaminen sipsien tai karkkien kanssa tutun viihteen pyöriessä telkkarissa on mahtava tunne.


Animaatiot

Meinasin kirjoittaa ensin "elokuvat", mutta vaikka pidän elokuvista, ne eivät ole minulle niin merkittävä asia, että listaisin ne tähän. Mutta animaatiot (leffat ja sarjat) ovat genrenä kuitenkin aina viehättänyt minua ja jotkut lasten animaatioleffat ovat minulle guilty pleasure- kamaa.


Sali & Pilates

Vaikka joudunkin joskus pakottautumaan salille ja treenimotivaationi nousee ja laskee kuin aurinko joulukuussa, olen käynyt salilla varmaan yli kymmenen vuotta. Treenaamiseni ja varsinkin ruokavalioni on tietenkin ollut erittäin puutteellista, joten olen tuon 10 vuotta ollut ihan yhtä ruipelo kuin viereinenkin kaveri. Sain kuitenkin tosi hyviä personal trainer- vinkkejä viime syksynä, joten treenaamiseni on nykyään paljon aiempaa tehokkaampaa.


Psykologia

Psykologian suhteen minulla on oma lehmä ojassa. Itseni psykoanalysointi ja mielenmaisemieni tutkiminen oli yksi suosikkiharrastuksistani varsinkin teinivuosilta parinkympin alkupuoliskolle asti. Olen lukenut joitain psykologiankirjoja koulujen jälkeenkin ja ihmisten todellisten motiivien ja halujen pohtiminen on minusta kiehtovaa.


Sarjakuvat

Ahmin lapsena Aku Ankkoja samalla tavalla kuin katselen nykyisin Youtubea ja luin samoja tarinoita uudestaan ja uudestaan akkarien ilmestyessä vain kerran viikossa. Suosikkipiirtäjiäni olivat Vicar, Don Rosa ja Carl Barks (vaikka Barksin tarinat olivatkin minusta joskus tylsiä). Sarjakuvaharrastus heräsi uudelleen henkiin muutama vuosi sitten, kun aloin ostamaan ja lukemaan akkareita vakavampia ja painavampia graafisia novelleja ja sarjiksia. Uudet Conanit, Saga ja Chew ovat mieleisiäni pidempiä sarjoja ja We3 ja Porcelain mielestäni parhaita yksittäisiä sarjiksia.


Aasialainen ruoka

Kiinalainen, nepalilainen, thai ja jotkut sushit kuuluvat kirjoissani ruokien ykkösluokkaan ja yksi parhaista syömistäni aterioista oli Kampin kiinalaisessa 2014 joulukuussa syöty keskipäivän buffet.


Hotellimajoitus

Olen päässyt matkustelemaan paljon työni puolesta viime vuosina ja omaan hotellihuoneeseen saapuminen nuutuneena tuntuu mahtavalta lennon ja mahdollisten bussimatkojen sun muiden aktiviteettien jälkeen. Tuntuu ihanalta, kun voi ikään kuin kuoria nihkeäksi käyneet vaatteet päältään ja vaihtaa ne suihkun jälkeen puhtaisiin ja rojahtaa naurettavan suureen sänkyyn.


Stand-Up

En ole koskaan nauranut komedioille, mutta stand-upit iskevät minuun melko hyvin. Olen katsonut niitä paljon netflixistä ja nähnyt muutaman show:n livenäkin.


Luonto

Vähän samaan tapaan kuin eläimet, olen aina pitänyt luonnosta. Tunnen oloni rauhalliseksi ja "aidoksi" luonnon keskellä ja arvostan puita ja metsää enemmän kuin kaupunkia. Olen kaupunkilaistunut niin etten osaa juuri nimetä eri puita ja muuta kasvillisuutta, mutten jaksa tuntea tästä pahaa mieltä. Minulle tärkeää ei ole tietää minkä nimisiä puut tai aluskasvit ovat, vaan se että ne ovat siellä.


Harrastuksia jotka haluan aloittaa:


Tanssi

En koskaan ajatellut pitäväni tanssista. Se oli silmissäni harrastus ekstroverteille, sosiaalisesti lahjakkaille ja estottomille ihmisille. Itseni vastakohdille. Kokeilin tanssia parilla työmatkalla huonosti tanssivien kollegojeni keskellä ja huomasin pitäväni siitä yllättävän paljon. Olen nyt pyöritellyt mielessä tanssin aloittamista puolisentoista vuotta, mutta en tiedä eri tyyleistä mitään ja olen ollut laiska ottamaan selvää, mikä on tähän asti estänyt minua aloittamasta tätä.


Lautapelaaminen

Pidän lautapeleistä, mutta en ole harrastanut niitä erityisen aktiivisesti. Työpaikallamme on lautapelikerho, mutta haluaisin tutustua uusiin ihmisiin joten kokeilisin tätä mieluummin jossain muualla.


Savenveisto

Olen itse asiassa jo aloittanut yhden oman patsasprojektin, joka on jämähtänyt liikaan kunnianhimooni ja osaamattomuuteeni. Projekti vain venyi liian pitkäksi, enkä osannut antaa itselleni mitään armoa laadun suhteen, jonka vuoksi koko homma vain jäi kesken.


Miniatyyrit

Miniatyyrit ovat ylihinnoiteltuja, pikkuruisia muoviukkoja, jotka pitää leikata ja liimata yhteen ja maalata itse. Näillä pikku-ukoilla sitten pelataan eeppisiä taisteluskenaarioita kahta eeppisemmällä tarinalla. Olen perfektionisti ja pelkään mokaavani figuurien maalauksen kanssa, mikä hillitsee aloittamista, mutta olen alkanut jo pohtimaan itselleni sopivinta osapuolta.